130 bini aşkın üniversiteli ve genç çalışanın katıldığı “En Beğenilen Şirketler” araştırması sonuçlandı. Gençler meslek tercihini “Üretim ve Ar-Ge’den yana yaptı.
Üniversite öğrencileri, yeni mezunlar ve genç çalışanların aktüel meslek eğilimlerini ve bu doğrultuda Türkiye’nin en çok çalışılmak istenen firmalarını belirlemeye odaklanan “En Beğenilen Şirketler” araştırması sonuçlandı. 121 üniversiteden 91.342 öğrenci ve iş ömrünün birinci beş yılındaki 39.533 genç profesyonelin katıldığı araştırmada dikkat alımlı sonuçlara ulaşıldı.
Realta Danışmanlık tarafından bu yıl 16.’sı düzenlenen araştırmaya nazaran gençler, Uzaktan ve Hibrit Çalışma Modelleri sunan, Çalışan Refahı ve İyilik Programları uygulayan, Çeşitlilik ve Dahil Ediciliği önemseyen ve Yapay Zeka ve Otomasyona yük veren şirketleri, tercihlerinde birinci sıraya koydular. Araştırmada en çok çalışılmak istenen kurumlar kategorisinde ise birinci 10 şirket içerisinde hiçbir holdingin yer almadığı görüldü.
Araştırmada gençlerin şirket bünyelerinde en çok konum almak istedikleri departmanlar da belirlendi. Gençlerin en çok çalışmak istediği şirket departmanları sıralamasında birinci sırayı % 23,39’luk bir hisseyle Üretim ve Ar-Ge departmanı aldı. 2. sırayı %16,96 oranıyla Pazarlama ve Reklam kısmı alırken IT departmanı %14,91 ile 3. sıraya yerleşti. Gençlerin çalışmayı en az tercih ettikleri kısım ise %3,17lik oranla Satış oldu.
Pandemi sonrası uygulanmaya başlanan yenilikçi çalışma modellerinin de oylandığı araştırmaya nazaran yeni mezunlarda ‘hibrit çalışma olmazsa çalışmam’ diyenlerin oranı %78 olurken bir şirkette birinci iş tecrübesini yaşayan genç profesyonellerde ise bu sayı %64 olarak gerçekleşti.
Şirket tercihinde Maaş ve Yan Haklar beklentisi %28.6’lık bir oranla birinci sırada yer alırken, Güçlü ve prestijli bir marka tercihi %27.3 ile ikinci, Hibrit çalışma imkanlarını önceleyenlerin oranı ise %25.8 oldu.
Aynı araştırmanın evvelki yıllarda elde edilen sonuçlarında en çok çalışılmak istendiği belirtilen telekom, bankacılık ve kontrol bölümü firmalarının yerini de savunma sanayi, süratli tüketim eserleri ve e-ticaret şirketleri aldı. Savunma sanayi şirketlerinde yüksek maaş, yan haklar ve birkaç yıl çalıştıktan sonra yurtdışında çalışma fırsatlarının bulunmasıyla bu kesimlere ilginin arttığı gözlendi. Öteki yandan maaşı düşük, ağır mesai harcanan ve ofiste çok vakit geçirilen dallara ilgi azaldı. Çalışan adaylarının tercihinde şirket içi öğrenme, liderlik ve çalışma iklimi üzere başlıklara esnek ve uzaktan çalışma, well-being, maaş, fizikî ortam üzere ögeler da eklendi.
Araştırmada sorulan ‘İş arama sürecinde en çok karşılaştığınız zorluklar neler?’ sorusunu iştirakçilerin %43,79’ ‘başvurularının akabinde mülakat daveti almama’ olarak yanıtladı. Birebir soruyu ‘Başvuruları hakkında hiçbir bilgi verilmemesi’ olarak yanıtlayan adayların oranı ise %43,14 olarak belirlendi.
Araştırmada evvelki yıllarda elde edilen sonuçların bilakis öğrencilerin %78’i, staj yaptıkları şirketlerde çalışmaya devam etmek istediklerini belirtti. Tıpkı data daha evvelki yıllarda adayların %68’inin staj yaptıkları şirketlerde çalışmak istemedikleri istikametinde ölçülmüştü. Gençler ortasında yurtdışında çalışma eğiliminin arttığı gözlenen araştırmada çalışılmak istenen şirket hakkında bilgi edinme kaynağı olarak toplumsal medya platformları birinci sırada yer aldı. Lakin şirket hakkında mevcut çalışanlardan bilgi alımı seçeneğinin evvelki yıllarda kendi kategorisi içinde değerli bir sıçramayla 20’li sıralardan 9.sıraya yükseldiği görüldü.
Araştırma hakkında bilgi veren Realta Danışmanlık CEO’su ve Araştırma Yöneticisi Ali Ayaz, gençlerin maaş ve yan haklarla ilgili önceliklerinin evvelki yıllara oranla biraz daha ehemmiyet kazandığını gördüklerini belirtti. Ayaz, “Gençler, patronlardan muhtaçlıklarını ve isteklerini anlayarak, beklentilerine karşılık veren ve ilgi cazibeli çalışma ortamları sunan stratejiler bekliyor. İş-özel hayat istikrarı, esnek çalışma imkanları ve yenilikçi çalışma modelleri, şirketlerin genç yetenekleri çekme ve elde tutma konusunda muvaffakiyetini artıracak etkenler. Bu nedenle, patronların gençlerin beklentilerini dikkate alarak patron markası stratejilerini daima olarak güncellemeleri ve geliştirmeleri gerekiyor” halinde konuştu.
En Beğenilen Şirketler araştırması partnerlerinden 3İK Marka İletişim Ajansı Lideri Alper Çakıroğlu da, günümüzde çalışan beklentilerinin farklılaştığını, önceliklerin değiştiğini belirterek bu dönüşümlere cevap veren bir şirket kültürünün yaratılmasının patron markası ile mümkün olacağını söyledi. Başarılı patron markası yaratmada aday ve çalışan tecrübesinin en kritik mevzulardan biri olduğuna dikkat çeken Çakıroğlu, “Araştırmamızda da gördük ki şirketin kurumsal kültürü, adaylara ve çalışanlarına yaşattığı ya da vadettiği tecrübeler, beşere, kültüre, topluma ve dünyaya sağladığı yararlar üzere mevzular bilhassa yeni neslin tercih kriterlerinin başında geliyor. Patron markası stratejilerini daha çok tecrübe, insan ve kültüre daha çok yatırım üzerine kuran şirketlerin, genç yetenekleri kazanma ve elde tutmada daha avantajlı olduklarını söyleyebilirim” değerlendirmesini yaptı.
Türkiye’de meslek planlaması alanında yapılan birinci araştırma olan “En Beğenilen Şirketler” araştırmasının metodolojisi 2008 yılında geliştirildi ve birinci saha çalışması da birebir yıl yapıldı. Bir ölçeğin bilimsel yeterliliği ve araştırma sorularının iç tutarlılığını gösteren Coranbach Alfa göstergesi için minimum kıymetin 0,7 olduğu göz önüne alındığında “En Beğenilen Şirketler” araştırması için bu bedel 0,942 olarak hesaplandı. Araştırma internet üzerinden interaktif formüllerle gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında 200 binden fazla bilgi formu elde edildi. Cevaplanan soru sayısı %100’ün altında olan formlar kıymetlendirme dışı bırakıldı ve toplamda 121 üniversiteden 91.342 öğrenci ve iş ömrünün birinci beş yılındaki 39.533 genç profesyonelden kullanılabilir anket formu elde edildi. Homojen olmayan özelliklere sahip 20 milyon bireyden oluşan bir amaç kitleyi % 95 güvenilirlik seviyesinde, % 3 örneklem kusuru ile temsil edebilecek örneklem büyüklüğünün 1067 olduğu dikkate alındığında, araştırma 130 bini aşan örneklem kitlesinden elde edilen sonuçların genellenebilmesi için son derece kâfi bir data sunuyor.