Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yaptığı Kağıthane-İstanbul Havalimanı metrosu 22 Ocak’ta Cumhurbaşkanı ve AKP lideri Erdoğan’ın katıldığı bir merasimle hizmete girdi. Günde 800 bin yolcu kapasiteli olacağı belirtilen metro, Türkiye’nin en süratli metrosu olarak duyuruldu. Metro boyunca 8 durak var. SÖZCÜ olarak metroya, birinci durak olan Kağıthane’den binerek İstanbul Havalimanı’na gittik. Gidiş 30 dakika civarı sürüyor. En büyük karmaşa ise bakanlık tarafından yapıldığı için bu metro ile İBB’nin yaptığı metrolara karşı yaratılan aykırılık. Öyle ki İstanbul’da İBB’nin yaptığı metrolarda “M” ibaresi bulunurken bu metroda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın logoları ve “U” simgesi var. İBB Meclis üyesi Suat Sarı, bu bahisle ilgili “Özellikle turistler için büyük bir karmaşa olacak. Dünyada bunun örneği yok” diyor.
DOĞRUDAN AKTARMA YOK
Bir öteki husus ise aktarma sorunu. Metro duyurulduğunda Mecidiyeköy-Mahmutbey metrosunun Kağıthane durağından, bu metronun Kağıthane durağına direkt aktarma olacağı söylenmişti. Ancak bu aktarma anlatıldığı üzere değil. Yerin altından çarçabuk geçilme imkanı yok. İstanbul Havalimanı metrosuna geçiş yapabilmek için metrodan çıkıp, 300 metre yürümeniz gerekiyor. Üstelik metrodan çıkıldığında üst geçit geçerek havalimanına ulaşılabiliyor. Ulaşım uzmanları aktarma konusunun yanlışlı olduğu konusunda uyarıyor.
SARI: PROJE YANLIŞI VAR
İBB Meclis üyesi Suat Sarı bu mevzuya dair görüşlerini de şöyle lisana getiriyor: “Sabiha Gökçen Havalimanı’nda metro, terminalin içine çıkıyor. Niçin burada terminalin içine çıkmıyor? Proje yanılgısı var. Dünyada sıfır kilometre terminalde metro içine girer ya da önüne gelir. Bu, 300 metre dışına geldi.”
Bununla birlikte metronun tutamaçları ve metronun etrafında bulunan binalar da dahil olmak üzere her yere Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın posterleri asılmış durumda. Metro içindeki tutamaçlarda “Kağıthane-İstanbul Havalimanı metrosu güzel olsun” görselinde Erdoğan’ın fotoğrafı yer alıyor. Hazırlanan öbür görselde de AKP’nin seçim çalışması boyunca kullanılacak ana sloganlardan olan “Türkiye Yüzyılı” yazılı Erdoğan fotoğrafı bulunuyor.
Kanal İstanbul’u panoda yaptılar
Metronun her köşesi tam manasıyla bir iktidar övgüsü yapıldı. Propagandanın en kıymetli ögesi da Kağıthane girişinde yer aldı. Trene iniş ve çıkışı sağlayan yürüyen merdivenlerin bulunduğu duvara dev bir İstanbul panosu asıldı. İktidarın Atatürk Havalimanı’nı kapatarak açtığı İstanbul Havalimanı’ndan dünyanın hangi kentlerine uçuş yapıldığını gösteren panonun en dikkat cazibeli istikametini “bir değil iki boğazlı” olması oluşturdu. İkinci boğaz olarak, bugüne kadar yalnızca “arazi satmak” için pazarlanan Kanal İstanbul Projesi adeta yapılmış ve gemi trafiğine açılmış üzere gösterildi.
Metronun dikkat çeken bir öbür ögesi ise vagonlarında yer alan televizyonda daima olarak Ulaştırma Bakanlığı’na ilişkin projelere dair tanıtım görüntülerinin yayınlanması oldu. Kullananlar, Kağıthane-İstanbul Havalimanı sınırını, bu ağır reklam bombardımanı nedeniyle “Propaganda metrosu” olarak tanımladı.